7.5.2011

MONET EU:N 'KYTTÄÄ KANSALAISTA' -PROJEKTIT: INTERNETIN(KIN) VAPAUS UHATTUNA


5.5.2011  Riikka Söyring


Yhdysvallat ja Euroopan Unionin jäsenvaltiot neuvottelevat globaalista internet-sulusta


Maat haluavat yhdessä pystyttää Kiinan lailla "palomuurin" internetiin. Euroopan suureksi palomuuriksi nimetyn hankkeen tarkoituksena on estää ja sensuroida internetin online-sisällön saatavuutta Euroopassa.


Ehdotus on sisällöltään hyvin samankaltainen Kiinan palomuurin kanssa.


Kiinan palomuuri estää pääsyn blogeihin, sosiaalisen verkostoitumisen sivuille sekä sellaisille ulkomaan uutisia välittäville websivustoille, jotka julkaisevat virallisen tiedon ja valtion sponsoroimien uutisten sisällöstä poikkeavaa materiaalia.


Euroopan Unionin Law Enforcement Working Party (LEWP) haluaa luoda virtuaalisen Schengen-rajan, jossa internetpalvelujen tarjoajat (ISP) blokkaavat pääsyn EU:n mustalla listalla oleviin, laittomiksi määriteltyihin sivustoihin.


Budapestissa pidettyyn kokoukseen osallistuivat Yhdysvaltain puolesta yhteistyöhengessä yleinen syyttäjä Eric Holder sekä kansallisen turvallisuuden DHS:n Janet Napolitano.


Euroopan Unionin nopeasti kehittynyttä internet-verkostoa pidetään potentiaalisena uhrina kyberrikoksille, joita suorittavat organisoituneet rikollisjärjestöt. Tämän takia nähdään aiheelliseksi rajoittaa kansallisen turvallisuuden nimissä kansalaisten pääsyä internetiin kuten virallistiedosta poikkeavaa uutisointia välittäville sivustoille.


Vain muutama puhuja Budapestissa mainitsi tiedon vapautta, yksilön oikeuksia ja ihmisoikeuksia koskevista säädöksistä.

http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/11/st07/st07181.en11.pdf


http://www.coe.int/t/secretarygeneral/sga/speeches/2011/20110413_cybercrime_conference.asp


http://hungary.usembassy.gov/pr_04122011.html


http://www.eu2011.hu/news/cybercrime-rapid-reaction-needed




Palomuurin lisäksi Euroopan Unioni on komission tuella pitkään suunnitellut ja rahoittanut FP7-kehyssuunnitelman alla  Indect-projektia.


Euroopan unioni on tukenut Indect-tutkimushanketta vuodesta 2007. Indect tulee sanoista Intelligent Information System supporting observation, searching and detection for security of citizens in urban environment.


Indect-projektin ilmoitettu tarkoitus on kehittää "algoritmeja" "tarkkailun" kautta "väestön turvallisuuden parantamiseksi" urbaanissa ympäristössä.

Indect on tietojärjestelmä, jonka avulla kansalaisten, tavaran ja liikenteen liikkeitä voidaan etsiä ja valvoa kaupungeissa.

Järjestelmän tarkoituksena on yhdistää kaikki käytössä olevat valvontatekniikat, sekä kehittää uudenlainen suora haku joka perustuu mm. videokuviin ja metadatan varastointiin.

Indect siis tarkoittaa valvontakameroita ja muuta tarkkailuvälineistöä kaupunkeihin.


Britanniassa on jo aloitettu ja siellä on suurimmissa kaupungeissa noin 16 valvontakameraa asukasta kohden.

Indectia kehitellään suljettujen ovien takana.

Kreikan MEP Stavros Lambrinidis, europarlamentin varapuhemiehen mukaan projektin tarkoituksena on pääsy kaikkiin syötteisiin, mukaan lukien kamerat, internet, DNA-rekisterit ja myös henkilökohtaiset tietokoneet.

  
Indectin mukana tarkkailun alle tulee rikosten ohella myös "epänormaali käytös", sanoo Lambridinis, ja se "voi tuoda IsoVeljen valvomaan elämäämme."


EU:n tasolla on meneillään muutakin sellaista kehitystä valvonta-asioissa, josta meillä ei tiedetä juuri mitään. Suomimedia ei tiedä tai ei kerro.

Statewatch on analysoinut EU:n sisäisen turvallisuuden strategiaa.



Lissabonin sopimuksen hyväksymisen jälkeen tapahtuu sisäisen turvallisuuden järeämpi integraatio ja Nato-yhteyksien kasvaminen.

Suomen perustuslain muutosesityksen HE 60/2010 avulla on tarkoitus hyväksyttää seuraavassa eduskunnassa INDECT, ISS, Europol ja muut "turvallisuustekijät".


"Turvallisuussektoria" pyritään laajentamaan julkishallinnon organisaatioihin ja kansalaisjärjestöihin (NGOs) saakka.




ISS eli Internal Security Strategy on ympätty jäsenvaltioiden rakenteisiin vuodesta 2010 alkaen nimikkeiden "koordinoitu yhteistyö, analyysi, suunnittelu ja operaatiot" alla.


"Koordinoitu yhteistyö" pitää sisällään poliisin, maahanmuuton, sisäisen turvallisuuden ja armeijan yhteistyössä oikeusistuimien kanssa sekä poliittisen, taloudellisen, finanssien, sosiaalisen ja yksityisen sektorin yhteistyön.


Suomeksi siis puhutaan taas liittovaltiokehityksestä mutta eri nimikkeiden alla.

 ..tässä yhteydessä tiedonvaihto ja laajentuva tiedonkeruu näyttävät luonnollisilta jatkumoilta asiassa (Indect). Indect kerää, varastoi, prosessoi, analysoi ja vaihtaa tietoa jäsenmaiden kansalaisista ja jäsenmaiden välillä. Tekosyykin on sama vanha tuttu Sisäinen Turvallisuus.




Nyt on meneillään strateginen ja integraation vaihe, jonka seuraava vaihe on käyttöönotto (operational planning):


"Euroopan komissio pyrki yhteiseen kulttuuriin lainvalvonnan kehittämisessä läpi EU-alueen...Open Europe-ajatushautomon mukaan yhteistyö ja tiedon jakaminen merkitsee käytännössä sitä, että poliisivoimat saavat käyttöönsä arkaluonteista ja yksityistä tietoa kuten dna. Open Europe uskoo myös pidätysten kolminkertaistuvan, kun Europolin täydet EAW-valtuudet astuvat voimaan."


Ex-sisäministeri Anne Holmlund (kok) on jo ehättänyt allekirjoittaa vähälle huomiolle mediassa jääneen sopimuksen suomalaisia koskevien tietojen luovuttamisesta Yhdysvaltain FBI:lle, jos FBI niitä pyytää.


 Tämän lisäksi lähes jokaisella on ulkoinen seurantalaite, kännykkä, taskussa.

Monilla on autossaan gps.


http://www.indect-project.eu/
http://www.euractiv.com/en/print/infosociety/meps-question-big-brother-urban-observation-project-news-502266
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/6210255/EU-funding-Orwellian-artificial-intelligence-plan-to-monitor-public-for-abnormal-behaviour.html
http://www.statewatch.org/analyses/n-110-eu-internal-security-strategy.pdf



Kannattaa sitä turvallisuutta valvoakin ettei vaihtoehtotieto leviä:


Steve R. Pieczenik, kolmea eri Yhdysvaltain hallitusta (Nixon, Ford ja Carter) palvellut ulkoministeriön virkamies kertoi 3.5.2011 Alex Jones-show tv-ohjelmassa Osama bin Ladenin kuolleen jo v. 2001. Osama bin Ladenin kuolinsyy oli Marfanin oireyhtymä.


Ennen syyskuun 9. päivän iskua 2001, josta Osama bin Ladenia syytetään, Osama bin Laden oli Dubaissa sotilassairaalassa hoidettavana. CIA:n lääkäri vieraili hänen luonaan tuolloin.

Pieczenik on huipputerrorismiasiantuntija ja meriupseeri. Hän konsultoi myös Obaman hallitusta turvallisuusneuvonantajana.


Pieczenik sanoo Yhdysvaltain presidentti George W. Bushin tienneen Osaman kuolemasta ennen Afganistaniin hyökkäämistä. Asia salattiin 1.5.2011 asti, jotta USA saisi syyn sotiin Afganistanissa ja Iranissa. Suunnitelma kuitenkin muuttui, Afganistanin lisäksi ja Iranin sijasta Yhdysvallat hyökkäsivät Irakiin.




Pieczenik kertoo hallituksen jäsenten ja virkamiesten Dick Cheneyn, Paul Wolfowitzin, Stephen Hadleyn, Elliott Abramsin ja Condoleezza Ricen olleen myös tietoisia siitä, että  9/11 oli lavastettu terrori-isku ja osallisina asiaan.


Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Madeleine Albright on myös maininnut bin Ladenin kuolleen munuaisvikaan mutta että häntä pidetään jäässä myöhempää käyttöä varten.


Steve Pieczenik itse avusti bin Ladenia Afganistanissa 1979-1981 Henry Kissingerin toimeksiannosta.


Pieczenik sanoo haluavansa kertoa suurelle tuomaristolle (federal grand jury) sen huippukenraalin nimen, joka suoraan sanoi hänelle 9/11 hyökkäyksen olevan petkutushyökkäys (false flag attack), jossa USAn sisäpiirin hallinto on mukana.



FBI:n etsittyjen terroristien listalla Osama bin Ladenia etsintäkuulutuksen syyksi ei mainita syyskuun 9. päivän iskua lainkaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Pieczenik
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=24616
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=24622
http://www.infowars.com/top-us-government-insider-bin-laden-died-in-2001-911-a-false-flag/
http://www.prisonplanet.com/top-us-government-insider-bin-laden-died-in-2001-911-a-false-flag.html
http://www.guardian.co.uk/world/2001/nov/01/afghanistan.terrorism



9.5.2011 RIIKKA SÖYRING


Valvontayhteiskunta liikenteessä


Muutama vuosi sitten tehtiin esitys ruuhkamaksujen käyttöönotosta pääkaupunkiseudulla. Aloitteen tekijänä oli liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) syksyllä 2009.

Ruuhkamaksujen kerääminen vaatii paikannusdatan keruuta esimerkiksi satelliittiseurannan avulla.

Järjestelmän rakentaminen taas vaatii lakimuutosta, jossa kaikkiin autoihin tulee pakollinen GPS-laite, siis koko Suomeen Helsingin takia? Niinkö? Ei.

Järjestelmän rakentaminen tapahtuu EU-tason kehyksessä älyliikenteen ja palveluntuottamisen nimissä. Projektin nimi on Intelligent Transport Systems (ITS).


Euroopan Unionin kehyksessä on tarkoitus yhdistellä liikenne- ja matkustajadata eri maista. Syiksi esitetään muun muassa halu vahvistaa EU-maiden sisäistä koordinaatiota sekä halu koota ja seurata liikennedataa tarkemmin. Maiden välinen liikenne halutaan seurantaan koko EU-alueella: liikennedata ei olisi vain kansallista, vaan EU-alueella yhteiskäytössä.

VTT:lla on paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoiminta-ja toteutusratkaisut - Pastori -projekti (2010). Mukaan halutaan sekä liikenteen data että matkustajatiedot. Autoihin -ajoneuvoalustaan- ollaan liittämässä laitteisto, joka identiteettitunnisteen avulla seuraa sekä reaaliaikaisesti että historiatiedoilla matkailua.

Tätä myydään kertomalla, että ajoneuvojen "kommunikaatiota halutaan parantaa". Käytännössä se tarkoittaa että jokaisessa ajoneuvossa on väline, jonka avulla sitä voidaan seurata vuorokauden ympäri.


Lokitiedot kertovat paikat, joissa on käyty, reitit joita on kuljettu. Pankki-, luotto- ja bonuskorttien avulla taas voidaan seurata missä, miten, mihin ja kuinka paljon rahaa on kulutettu. Tarkoitus on yhdistää tietokannat EU:n laajuisesti vuoteen 2020 mennessä.


Myös eri liikennevälineistä koottu data halutaan yhdistää niin, että voidaan yhdellä kertaa seurata halutun paikan liikennettä.

Eri sovelluksien liikennedata yhdistämällä rakennetaan kansainvälinen liikkumisen hallinnan järjestelmä, johon liitetään erilaisia liikennevälineiden ja matkustajien paikannustietoja eri maista.

Kyse matkustaja- ja liikennedatan kokoamisessa (ruuhkamaksut ja autoverot) ei siis ole vain suomalaisesta liikenteestä, vaan näitä tietoja kaivataan EU:n järjestelmiin.


lähteet:

VTT: sivu 3; Action plan sekä sivu 27; aikatauluhahmotelma.
http://www.vtt.fi/files/sites/pastori/Hinnoitteluseminaari31082010.pdf

Intelligent Transport Systems: What do we want to achieve ?
http://ec.europa.eu/transport/its/index_en.htm


varmuuskopiot lähdeviitteistä:

http://www.vtt.fi/files/sites/pastori/Hinnoitteluseminaari31082010.pdf
http://ec.europa.eu/transport/its/index_en.htm

Ei kommentteja: